HorecSport Home Page

Rakúske leto 2016

Pred  niekoľkými rokmi  bola taká doba, keď HorecSport chodil každé leto na týdeň do „ veľkých“ Álp ( pre neznalých našej terminológie, sú to talianske, švajčiarske a francúzske štvortisícky ).  No a teraz  je pre zmenu taká doba, že „veľké“ Alpy  sa  zmenili na „malé“ Alpy ( v našej terminológií sú to rakúske trojtisícky ).  J

Po  „hlbokej“ analýze som dospel k názoru, že v peniazoch to nie  je ( veď platy nám všetkým neustále rastú,aspoň tak nám to  tvrdia), ale isto je to prirodzeným starnutím obyvateľstva a teda  aj HorecSportu. Tak to vyzerá,že v dohľadnej dobe tento problém nevyriešime asi ani my. Tak sa zdá, že Lubo, náš čerstvý päťdesiatnik a jeden zo zakladajúcich členov,  pomaly odchádza na horolezecký dôchodok. A Fištrón, naša mladá akvizícia z Čiech a naša horolezecká nádej,  sa  pre zmenu vydal opačným smerom,  zameral sa na zvyšovanie českej populácie.  J ( kebyže aspoň slovenskej )

A tak v pondelok zavčas rána, v Horárovom aute  sedí iba celé vedenie nášho oddielu  a smerujeme na kopček Pfaffenstein. Je to pre nás dobre známa hora, pretože pred časom sa  tu Lubo nezmazateľne  zapísal do dejín nášho klubu a celého horolezeckého hutia svojím Harapesákom.  Tak sme totiž nazvali jeden jeho roznožkový výkrok, o akom sa autorom cesty ani len nesnívalo.  J

Hľadanie správnej cesty na parkovisko nám trvá dlho, tak ako minule, ale za pomoci domorodcov sa nám to nakoniec aj podarí. Nástup pod skalu je rovnaký ako v minulosti, ale pre zmenu tu zasa nevieme nájsť prístupový chodník k našej plánovanej lezeckej ceste. Pán Božko nám posiela pomoc v podobe miestneho ferratového borca,  ktorý s nami prehodí pár viet a nás aj nasmeruje správnym smerom. Vrcholové číslo komunikácie si nacháva na koniec, keď mi len tak ledabolo položí otázku, či reku máme so sebou aj lano na lezenie.  J   Asi ho  nevidel a ani žiadne naše lezecké náradie ba dokonca ani náš vzhľad ho nepresvedčili o tom, že vieme do čoho chceme ísť . J

Domorodcom ukázaná cesta pod  nástup do lezeckej cesty nebola až tak moc príjemná no aj tak, takmer po  dvoch hodinách od odchodu z parkoviska, začíname liezť.  Pred nami je 11-dĺžková cesta Sudwandplatten na Pfaffenstein. Pestré lezenie, v krásnej južnej stene, s najzaujímavejším miestom na vápencovej vrúbkovanej rampe.

Na vrchu Pfaffensteinu sme o šiestej podvečer a  samozrejme ako poslední.  Ešte  nás čaká čosi vyše hodinový zostup, ktorý si spestrujeme blahodárnou kompletnou očistou  v miestnom potôčiku.

Už sa  stmieva, keď sadáme  do auta.  Pre pokročilý čas sa plánovaný odvoz Ivana na najbližšiu vlakovú stanicu  odkladá. ( v utorok  má byť totiž v robote ).  Čaká nás  hľadanie  nocľažiska. Horár oprašuje spomienky z minula a v podstate s prehľadom nachádza naše ležovisko na zjazdovke.  Kým s Ivanom, naťahujeme plachtu proti ranej rose, Horár kuchtí špičkové lečo zo svojich pestovateľských prebytkov.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Ráno sa zvyčajne budíme bez budíka  avšak teraz nám vyhráva pred šiestou.  Do  siedmej totiž musíme prísť na stanicu do Loebenu, aby Ivan  nemal absenciu v práci. S trochou stresu to nakoniec s 5 minútovou rezervou zvládame. Ivan smeruje na Slovensko a ja s Horárom riešime, čo ďalej. Upúšťame od nášho pôvodného plánu, 5-ková cesta  na Hochalmspitze je teraz priveľké sústo.  Po kratšej diskusii, smerujú kolesá Horárovho auta  do nám dobre známej vápencovej oblasti Grazer Bergland, pri  dedinke Tyrnau. Po deviatej hodine  parkujeme na parkovisku pod Rote Wand. Nástup k lezeckej ceste Effengarten  by mal byť krátky a ani obtiažnosť cesty nie je veľká  (  5- ) a tak  si  doprajeme pohodové raňajky.

Začiatok cesty je nám známy z minula ale časom zisťujeme, že z tejto strany to asi  nie je až tak navštevovaná cesta.  Strácame chodník  a nakoniec  k nástupu musíme aj  zlaňovať. J  Samotná lezecká cesta je pohodová, bezproblemová. Netrvá ani  2 hodiny  a už zobúvame aj lezečky.  Ešte pol hodinu dolu kopcom a sme pri aute.  Trochu si tu hovieme.  Z rôznych túr sa pomaly vracajú lezci a turisti. My sa zabávame na ich  výrazoch v tvárach, keďže keď odchádzali, my sme sedeli pri aute a teraz, keď sa vrátili  my už zasa  (alebo ešte )sedíme pri aute. Údiv a či prekvapenieje  v ich tvárach jednoznačný.

Dnes nás ešte čaká cesta na koniec doliny rieky Malta. Na parkovisko pri priehrade Kolnbreinspere prichádzame opäť za šera,  takže nemáme ani čas a ani sily niečo riešit a tak  tu aj večeriame ba aj spíme.

Highslide JS Highslide JS

Vstávame po šiestej a o pol siedmej, po letmých raňajkách odchádzame.  Prejde desať minút a Horár sa „prebúdza“ a vracia sa prehľadávat auto, rád by si zobral aj svoje slnečné okuliarky J . Pokus to bol však nevydarený.  Putovanie okolo priehrady bolo vydarené a tak po  ôsmej hodine sme na Osnabrucke hutte.  Dopĺňame tekutiny  a po deviatej vyrážame smer Ankogel. Chodník vedie popri krásnom vodopáde  a následne stúpame trávnato-skalnými terasami. O jedenástej si pripíname mačky a nie príliš komplikovaným ľadovcom stúpame smerom k skalnému hrebeňu.

Trochu ľahkého dvojkového lezenia v skale  a o 13 hodine  sme  na  vrchole.  Počasie je výborné, dobrá viditeľnosť a  všade dookola samé hory. Nádherné hory.   Fascinujúca je západná strana Hochalmspitze. Ani sa mi veriť nechce, že sme tade pred pár rokmi vystúpili na vrchol Hochalmspitze.

Na chatu sa vraciame po našej výstupovej trase  a o piatej podvečer už sedíme na terase,  dopĺňame vitamíny kategórie B a konečne podvečer aj obedujeme.  Odtiaľto je prekrásny výhľad na  Hochalmspitze. Ešte podvečerná prechádzka okolo priehradného jazera k autu a Horár už za tmy  šoféruje auto smerom dole k ústiu doliny.  Spíme pri aute na trávičke pod nebom plným jagavých hviezd.  Paráda.