Horecsport
Austria - Hohe Tauern     >>

14- 16. júl  2005  -   Ľadovcové túry  v oblasti  Grosse  Wiesbachhornu

Zostava :  Dušan, Ivan

Prechodné  víkendové  zlepšenie  počasia  sme  sa  rozhodli  využiť  vysokohorskou turistikou  v oblasti Grosse Wiesbachhornu, so  snahou  vystupiť  na  niektoré  3000 m  vrcholy.

Plánovaný  odchod o 17.00   sa  nevydaril. V  zápale  nadšenia  a nemalým  prispenim  mojej " šikovnosti"      a  šikovnosti  niekoho  iného  som  prišiel  o  jeden z  mojich  dvoch  nabalených  ruksakov s  takmer  celým  mojím horolezecký imaním.  Ešte  šťastie, že  sa to  stalo  v   Bratislave. Kamaráti  našťastie  ešte  nevymreli  a  Ivo  mi  požičal  chýbajúcu  časť výstroja.  Vyrážame až 18.30   a  po  piatich  hodinách  nepretržitej  jazdy  sme v Kaprune.  Betónove  niekoľko poschodové parkovisko  na konci Kaprunu, nachádzame  bez  problémov.  Spíme  na  samom  vrchu garáže,   v bruchu pivo  a  teplá nechutná borovička,  ale isíce hviezd  nad  našimi hlavami

Ráno  vstávame pred  siedmou,  aby  sme  stihli prvý  ranný  autobus, ktorým  si  chceme ušetriť niekolkohodinový  nástup, pod  horu. Ani  sami  netušíme, koľko času ušetríme a  aký zážitok,  za 13 euro, sme  si zaplatili. Neuvetiťeľná cesta cez osem tunelov  vytesaných v skalách a  400m lanovka ( aj s autobusom ) bol  zážitok, na ktorý sa  nezabúda. Cesta končí  vo  výške 2020m, pri úžasných vodných dielach.  Tu je  začiatok  našej  pešej cesty. Smer Heinrich Schwaiger Haus ( 2802 m ). Cesta začína na  rozkvitnutých  alpských  lúkach a postupne prudkými serpentýnami sa dostaváme do skalného, bridlicového terénu.  V  sprievodcovi  sa  udáva čas 2:15,  asi  sme  mali  dobrý vietor v plachtách keď   sme to  vyšli  za 1:20.   Na úrovni  chaty  začínal  nový sneh, napadnutý za posledné 2 týždne.

Krátky  oddych, odloženie nepotrebných  vecí a smer Gr. Wiesbachhorn.  Predpokladaný čas cca 3 hodiny. Za chatou  asi  150m traverz  v novom snehu k   zaistenej  asi 30 m ceste.  Výstupová trasa vedie cez  obidva Fochezkopf-y.  Asi  po hodine  výstupu  je tu hrebeň, pre ktorý sme tu, Kaindlgrat.  Pomerne ostrý hrebienčok,  ktorý  konči  asi  v  3300m.  Počasie  sa  zhoršuje a  aj v  snehu  sa  zabárame  stále viac a  viac.   2-3  skupiny  sa  dokonca  vrátili spod vrcholu.  Slabší  jedinci  odpadajú    :- )  Pôvodný plán vystúpiť  na  vrch SZ hrebeňom meníme, pre nepríjemne nafúkaný nový sneh. Výstupová trasa je vedená cez Wielinger Kees, zvyčajne je to  zostupová trasa.    Posledných 150 m sme  išli  v strmšom, pomerne nepríjemnom   teréne, z dôvodu množstva nového  snehu.   Nakoľko  sme  mali  dosť prudké tempo, občas musíme zastať a  oddychovať.  Tesne pod  vrcholom  sa  kopec  narovnáva a už  vidno  aj  vrcholový kríž,  Grosse  Wiesbachhorn 3571m.   Vrcholový stlisk  rúk,  tradične foto. Výstup z  chaty nám  trval  2:15,   Zo  sľubovaných  výhľadov nebolo  skoro   nič, občas bolo hmlisto  vidieť  GrossGlockner a GrossVenediger.   Cesta dole  je  horšia  ako  hore,  slnko urobilo z nového  snehu mokrú brečku a zapadáme aj vyšše kolien.  Chata sa  však  nezadržatelne  blíži.   Medzitým sa opäť vyčasilo. Na chate  sušíme veci,  chatárovi  narúbeme drevo  ( dal zato  2 pivá ). Ivan varí  svoju  špecialitu - hrachovú polievku. Medzitým sa  aj  zamračilo a rakušáci  sa presťahovali do chaty.   S prvými  lyžicami polievky  padajú aj prvé kvapky  dažda.  Večer travíme pri pivkách  ( 3,30 euro ), medzitým  sme  videli perfektný  západ  slnka. Na noc  máme  sami  dvaja  pre seba Matrazenlager ( 9 euro ).  Predpoveď  na nasledujúci deň: Doobedu dobre, poobede prehánky a búrky.

V  noci riadna  búrka,  pred  piatou  nás  budia   odchádzajúci rakušáci,  vonku  veľký vietor,  vyrážame  nakoniec až okolo siedmej rannej, povodne  sme  chceli  ísť o  hodinu  skôr,  no  čo už. Náš cieľ  - Bratschenkopf ( 3413m )  a  Klockerin ( 3422m ).   Ide  sa  nám  ide  nepomerne  lepšie  ako deň predtým. Dostatok spánku a asi  trochu  aj aklimatizácia  urobili  svoje.  Postupne dobiehame  skupiny,  čo  išli  oveľa skôr  ako  my.   Väčšia časť  výstupovej  cesty  je  totožná ako na  Wiesbachhorn, nad Kaindlgrat-om  ideme ale smerom doprava cez  ladovec  Teufeismuhl Kees. Pre  istotu  sa  naväzujeme na lano  a   ďalej  ideme  naviazaný.  Viditelnosť dosť  biedna a vietor duje občas  s takou  intenzitou, že  sa  musíme oprieť o obe paličky a počkať kým prestane  fúkať.  Cestu si  razíme  sami, pred  nami  žiadne stopy.   Po  dvoch  hodinach intenzivneho  šľapania  od chaty,  sme na  vrchu   Bratschenkopf-u.  Počasie  sa  nezlepšuje a tak sa  rozhodneme  vrátiť  na chatu.  Cesta na chatu je  oveľa  lepšia ako deň predtým.   Tu si  dávame záverečné pivko.  Čas  sa  zlepšuje - aspoň tak  sa v  tej  chvíli  zdá.  V  tej  chvíli  ma  štve, že sme  nešli  ďalej.  Zbalíme  veci  a  smer  naše  auto  na parkovisku v doline.   Za pol hodinu začalo pršať,  hneď  sa mi  lepšie  kráča,   aspoň  na  duši. Opäť sme  absolvovali  perfektnú cestu  autobusom,  tentokrát opačným  smerom.  Medzitým opäť vyšlo slniečko.  Na parkovisku   varíme a  sušíme veci,  našu pohodu zrazu preruší lejak, aký   býva iba  v horách.  V tejto  chvíli  som  spokojný  ako  sme to  všetko správne  odhadli.

Rozhodujeme sa  priblížiť k  Bratislave, a podľa počasia urobiť ešte  nejakú túru. Celou  cestou leje a prepovede  počasia v  rádiu neveštia  nič  dobré ani  na  nasledujúci  deň,  teda ideme domov - smer Bratislava. Vyborná  akcia  a  dokonca  sme  sa  ani  nepobili       :-)