Horecsport
Austria - Venediger Gruppe     >>

Máj  2005  -   Skialpinizmus  v  oblasti    Venediger Gruppe

Zostava : Denisa, Dušan, Ivan

Tento rok sme na jarnú alpskú lyžovacku vyrazili v neskoršom termíne, čo malo za následok vynášku lyží až na chatu, ale aj krásnestabilné počasie, aké sme v alpách  nikdy pred tým nemali. Krásne 4 dni.

Výber oblasti padol na Venedigergruppe, chatu Essener-Rostocker Hutte (2208m),  kam sme sa dostali po osi  BA - Salzburg - Zeel am See - Mittersill - Felbertauern Tunel -Matrei - Hinterbichl.  Po "bojovom rozdelení" materiálu  na parkovisku odchádzame s batohmi "na tažko" smer chata. Chata je t.c.zavretá, takže sa spoliehame na  info, ktoré hovoria o perfektnom winterraume.  Informácie  neklamali.  Winterraum je samostatná chatka s elektrikou, komplet zariadená kuchynka+podkrovná spálna.

Podvečerná výchádzka po okolí  a  náhľad do mapy určili ako náš prvý lyžiarsky cieľ vrchol  Westliche Simony Spitze( 3481m ) . Predpveď  pasia znela  - jasno a teplo, čo znamená, že si treba ráno skoro privstať,  aby sme okolo obeda v čase najväčšieho úpeku, boli z túry spät  a  tým sa vyhli tažkému, mokrému snehu prípadne nejakej tej trhlinke. Na radu domáceho, starého alpského vlka, sme trasu trochu pozmenili a išli sme "zadom" - ciže z chaty do sedla Regen Torl na ľaldovec Umball Kees poza vrcholy Gubach Spitze. To všetko s úchvatnými pohľadmi na Rotspitze  a  Dreiherrnspitze.  Pravidelne stúpame až pod Simony Sp.,kde asi tak 150 m pod jeho vrcholom nechávame lyže a dalej pokračujeme už v mačkách a s čakanom  v ruke až na vrcholovú snehovú čapicku.  Trasu hore sme zvládli za 4hod ( alpský vlk sluboval 5-6 h ). Odmenou boli počas celého výstupu nádherné výhlady a až do sedla Regen Torl príjemná lyžovacka. O nejakom naväzovaní sa na lano nemohla byt ani reč- trhliny boli spolahlivo zakryté. Od sedla dole, to bolo už trápenie v mäkkej sra...e.  Poobede bola  na chate  tá pravá pohoda z nekonečým vyvaľovaním sa na vyhriatej trávičke, sušením výstoja,  " dôležitých debát" a varením večere na rozžeravenej peci. Večer pri trenkovej teplote prišiel čas aj na trochu toho horca, ale len trochu, lebo budícek o 4.00 hovoril jasnou rečou.

Náš druhý ciel Grosse  Geiger ( 3860m ).  Dôležitý poznatok: v mužstve vládla fakt pohoda a radost z celej akcie, lebo po zazvonení budíka nikto neprotestoval otočením sa na "druhý bok", ale vzájomným doberaním sa, sme poslušne vstali, zlupli slaninku,čaj a vyrazili smer Geiger. Teplota klesla v noci málo pod nulu,takže sa vynikajúco šlapalo po ešte nespadnutých snehových mostoch ponad huciacu vodu v plytkej doline. Asi tak hodinu mierime na koniec doliny Maurer Tal. Tam sa trasa stáča vpravo, strmším terénom, už po ladovci Maurer Kees. Kedže sme zostali verní tradící nenaväzovat sa, každý zvolil vlastné tempo, uzavrel sa do seba a sprevádzaný pravidelným zvukom haršajznov ( nenahraditelná súčasť výstroja), postupovali sme v prekrásnom ráne až pod záverečný úsek, kde sme v " skidepe "  odložili lyže, nasadili macky a vysúpali až k vrcholu. Úchvatné  pohľady, zasnežené štíty, hlboké  alpské doliny, Gr.Venedigeru sa môžeš dotknút.  A o tom to je.  A teraz bombóik tohto výletu. Pásy dole.  Kedže orientácia " zjazdovky "  je severo - východ, nepocítila ešte dotyk slnečných lúčov. Vychutnávame si  každý oblúk.  Okamihy, na ktoré sa nezabúda. Náš život. Nie je dôvod sa ponáhľať...  Poobedie na chate sa nesie v zabehnutých šlapajách. Zajtra je posledný d. Musíme isť okolo obeda do doliny,  t.z., že jediný vhodný ciel je Rostock Eck  (2749) priamo nad chatou. Tentokrát ideme bez lyži. Najprv ho zľava obídeme a potom strmo, priamo hore snehovým rebierkom. V hornej časti vystúpame dvojkovou pasážou na skalný hrebeň, odkial vidno vrchol. Vrcholový kríž, výhlad na chatu a naše cesty predošlých dní, zostup, balenie na chate, rozlúčka s našimi mníchovskými parťákmi a odchod smer parkovisko.  Ako inak - to všetko za nádherného bezoblačného dňa. Pivečko v prvom Gasthofe chutilo tak,  ako sme o tom snívali celé 4 dni.  Zajtra začína realita...                    Ivan